geochronological hand
Δράσεις

Συνθετική δράση για τον γεωχρόνο και την ενσυναίσθηση

geochronological hand

Δράση 1η , Πραγματοποιήθηκε την ημέρα Τετάρτη 8/11/2023 στο Τμήμα Β2

 

Στο πλαίσιο της «γνωριμίας» τους με την έννοια του γεωλογικού χρόνου οι μαθητές του τμήματος Β2 του Γυμνασίου μας συμμετείχαν σε μια διδακτική δραστηριότητα με θέμα εναλλακτικές εκδοχές της γεωχρονολογικής κλίμακας. Στη διάρκεια αυτής της διερευνητικής δραστηριότητας οι μαθητές κλήθηκαν να υποδυθούν οι ίδιοι τον αιώνιο «δαμαστή», χρησιμοποιώντας το ένα χέρι τους για την αναπαράστασή του γεωχρόνου και το άλλο χέρι τους ως δείκτη που ακολούθησε την εξέλιξη της ζωής πάνω στη Γη. Οι μαθητές διαπίστωσαν με βιωματικό τρόπο πως εάν ο γεωλογικός χρόνος (4,6 δισεκατομμύρια έτη πριν) ξεκινούσε από τον ώμο τους, ο Παλαιοζωικός αιώνας θα άρχιζε στο μέσο της παλάμης τους (570 εκατομμύρια έτη πριν), ο Μεσοζωικός αιώνας θα ξεκινούσε στις αρχές των δακτύλων τους (250 εκατομμύρια έτη πριν), ενώ η έναρξη του Καινοζωικού αιώνα (65 εκατομμύρια έτη πριν) θα αντιστοιχούσε στην τελευταία φάλαγγα των δακτύλων τους. Η δε εμφάνιση του ανθρώπινου είδους (2,5 εκατομμύρια έτη πριν) θα τοποθετούταν στις άκρες των νυχιών τους! Μια τέτοια απλή δραστηριότητα επέτρεψε στους μαθητές να κατανοήσουν τη σύνθετη έννοια του γεωχρόνου μέσω της αφής.

Στη συνέχεια της δράσης οι μαθητές ασχολήθηκαν με το γεωχρονολογικό ημερολόγιο, σύμφωνα με το οποίο η Γη δημιουργήθηκε την 1η Ιανουαρίου, ο Φανεροζωικός μεγα-αιώνας ξεκίνησε τη 12η Νοεμβρίου, ενώ η εμφάνιση του ανθρώπου συνέπεσε μόλις με τις τελευταίες ώρες της 31ης Δεκεμβρίου. Το γεωχρονολογικό ημερολόγιο αποδείχθηκε για όλους τους συμμετέχοντες ένας πιο εύκολος τρόπος μελέτης του γεωχρόνου σε σχέση με το παραδοσιακά χρησιμοποιούμενο, αλλά εξαιρετικά μαθηματικοποιημένο, γεωλογικό ρολόι.

Έπειτα, οι μαθητές επικεντρώθηκαν στην επίλυση ένα υποθετικού αλλά ιδιαίτερα διδακτικού προβλήματος. Στο πλαίσιο της δραστηριότητας αυτής δόθηκαν στους μαθητές τα μέσα και το πρόβλημα χωρίς οι ίδιοι να έχουν υπόψη τους την πορεία που έπρεπε να ακολουθήσουν για τη λύση του. Το πρόβλημα είχε ως εξής: «την περασμένη Κυριακή η υπηρεσία καθαριότητας του Παλαιοντολογικού Μουσείου που εργάζεστε μετακίνησε ορισμένα εκθέματα απολιθωμάτων για να τα καθαρίσει. Ωστόσο, μπέρδεψε τη σειρά εμφάνισής τους ανά γεωλογικό αιώνα. Οι καθαριστές μην έχοντας τις κατάλληλες γνώσεις δεν είναι σε θέση να αποκαταστήσουν το λάθος τους. Επίσης, φοβούνται πως μια τέτοια αστοχία ίσως τους στοιχήσει ακόμα και τη δουλειά τους. Μπορείτε να τους βοηθήσετε να τοποθετήσουν τα απολιθώματα στη σωστή χρονολογική σειρά;». Οι μαθητές ως «εκκολαπτόμενοι παλαιοντολόγοι» συνεργάστηκαν και αποκατέστησαν με επιτυχία τη χρονολογική σειρά εμφάνισης των απολιθωμάτων. Μέσω της άσκησης αυτής όχι μόνο εφάρμοσαν τις γεωεπιστημονικές γνώσεις τους αλλά ενθαρρύνθηκαν να βοηθήσουν συνανθρώπους τους που ξαφνικά βρέθηκαν σε δύσκολη θέση. Η δράση ολοκληρώθηκε με συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης σχετικά με τη σημασία της αλληλεγγύης και της έλλειψης διακρίσεων στον επαγγελματικό χώρο, γεφυρώνοντας τις θετικές με τις κοινωνικές επιστήμες. Η συζήτηση κατέληξε στο συμπέρασμα πως ακόμη και ένας «φτασμένος» επιστήμονας οφείλει να βλέπει ως συν+αδελφό του κάθε άτομο με το οποίο συνυπάρχει στον ίδιο εργασιακό χώρο.

Καψιώτης Αργύριος